Nowości - Studia podyplomowe, kursy i szkolenia



W dniu 09.11.2022 r. odbyło się pierwsze w tym roku spotkanie z interesariuszami zewnętrznymi Wydziału Administracji i Nauk Społecznych wchodzącymi w skład Rady Społeczno-Gospodarczej wydziału. Współpraca z formacjami mundurowymi, instytucjami i organizacjami tworzących otoczenie społeczno-gospodarcze Akademii
w wymiarze lokalnym i regionalnym, to jeden z priorytetowych elementów kształtujących politykę jakościową wydziału oraz całej uczelni. Spotkanie RS-G to bardzo cenna inicjatywa pozwalająca na wymianę informacji oraz wiedzy w zakresie wymagań, jakie stawia dynamicznie zmieniający się rynek pracy a także określeniem możliwości wydziału w reagowaniu na nie w kontekście nauki na poziomie szkolnictwa wyższego.
Wartym podkreślenia jest, że w RS-G brali udział nie tylko jej obecni członkowie, tj.:
Nowymi członkami Rady, którzy uczestniczyli w obradach, zostali:
Niestety kilkoro z obecnych członków Rady nie mogło przyjechać z przyczyn niezależnych:
Niestety część z nowo zaproszonych, z przyczyn niezależnych od nich nie mogło wziąć udziału w obradach Rady. Osobami, które wyraziły chęć członkostwa w RS-G, jednak z przyczyn pełnionych obowiązków służbowych nie mogli przybyć, akty mianowania zostały wysłane pocztą:
Tegoroczne spotkanie również należy uznać za bardzo konstruktywne, ciekawe i interesujące. W rozmowach i dyskusji podejmowanych w trakcie obrad, podnoszono wiele kwestii. Dziekan dr Piotr Kulikowski, koordynator dr Miłosz Jan Kaczyński oraz ppłk mgr inż. Zbigniew Tuszyński, będący wykładowcą na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne, przedstawili zmiany jakie dokonały się w funkcjonowaniu uczelni w minionym roku akademickim 2021/2022. Ponadto w szczegółowy sposób omówiono zmiany wprowadzone w programie studiów na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne od 1.10.2022 r. Warto podkreślić, że ich asumptem były sugestie, uwagi i wnioski podnoszone w trakcie ostatniego spotkania RSG w ubiegłym roku. Uczestnicy spotkania również i tym razem wskazywali na ważne kwestie dotyczące zmian i oczekiwań względem przyszłych pracowników, jakie obserwują w swoich instytucjach, organizacjach i formacjach mundurowych, które ich zdaniem mogłyby podnieść nie tylko jakość kształcenia, ale także pozwolą na przygotowanie przyszłych absolwentów do wyzwań zawodowych.
Pragniemy w tym miejscu podziękować wszystkim członkom Rady Społeczno-Gospodarczej za chęć kreowania polityki jakościowej wydziału oraz czynnego udziału w kształtowaniu procesu kształcenia studentów Wydziału Administracji i Nauk Społecznych. Proponowane przez Państwa inicjatywy, kierowane sugestie oraz dyskusje na temat poszukiwania nowych bardziej efektywnych rozwiązań pojawiających się wyzwań, stanowią dla nas cenne źródło wiedzy.
Opracowali
dr Piotr Kulikowski
dr Miłosz Jan Kaczyński
ppłk Zbigniew Tuszyński
Z pewnością dla wielu studentów perspektywa wyjazdu za granicę w celu odbycia praktyk zawodowych (w ramach programu Erasmus +) może wydawać się zadaniem z pozoru kłopotliwym i trudnym do realizacji. Najczęstszą barierą, mogącą sprawiać takie wrażenie, jest fakt, że to student zazwyczaj poszukuje miejsca, w którym będzie chciał odbyć swoje praktyki. Brak osobistych kontaktów, słabe rozeznanie na rynku praktykodawców, może wiele osób zniechęcać do podjęcia działań.
Poniżej przedstawiamy kilka sugestii, które mogą pomóc w odszukaniu odpowiedniego miejsca, w którym możliwe będzie zrealizowanie praktyk zawodowych.
Internet (media społecznościowe)
Strony internetowe z ofertami praktyk (np. https://erasmusintern.org/), grupy tematyczne poświęcone programowi Erasmus +, giełda informacji na profilu "Studenckie Wyjazdy na Erasmus+" (http://www.facebook.com/groups/WyjazdyzErasmus) prowadzonym przez Erasmus Student Network na Facebooku. Tego rodzaju grupy pozwalają na wymianę doświadczeń i informacji o miejscach, w których studenci odbywali już praktyki, lub też zamierzają się na nie wybrać, jak również na wymianę opinii o pracodawcach i uzyskanie odpowiedzi na inne nurtujące pytania.
Kontakty osobiste
Brak własnych znajomości za granicą nie oznacza, że jesteśmy na straconej pozycji. Bardzo istotne jest rozeznanie się wśród własnych znajomych, rodziny, osób, które być może znają miejsca lub potencjalnych pracodawców mogących zapewnić praktyki. Jeśli słyszeliśmy o kimś, kto wziął udział w tego rodzaju mobilności, prawdopodobnie warto skontaktować się z taką osobą. Jeśli byliśmy kiedyś za granicą w czasie wakacji lub studiowaliśmy w innym kraju, być może powinniśmy skontaktować się z uniwersytetem lub inną instytucją z którą mieliśmy kontakt.
Kontakty na uczelni
Warto skontaktować się z nauczycielami akademickimi, starostami, opiekunami praktyk, koordynatorami programu Erasmus + – istnieje szansa, że któryś z pracowników uczelni będzie w stanie wskazać odpowiednie miejsca lub osoby z którymi warto się skontaktować.
Bezpośredni kontakt z pracodawcami
Poszukiwanie praktyk w wielu aspektach przypomina poszukiwanie pracy – powinniśmy do tego zadania odpowiednio się przygotować poprzez napisanie CV i listu motywacyjnego określającego nasze predyspozycje i oczekiwania. Wskazane jest wysłanie elektronicznych zapytań do firm, które odpowiadają naszemu profilowi zainteresowań.
Studenci którzy uzyskają akceptację potencjalnego praktykodawcy, zobowiązani są skontaktować się z opiekunem praktyk, który wyrazi zgodę na realizację praktyk we wskazanym miejscu.
O możliwościach dofinansowania praktyk z programu Erasmus + można dowiedzieć się więcej odwiedzając stronę internetową AMiSNS (zakładka Erasmus +) lub kontaktując się z koordynatorami projektu Erasmus + na uczelni (budynek C, pokój 020).
Zapraszamy na Elbląskie Dni Przedsiębiorczości, które odbędą się w dniach 16-18 listopada w Elbląskim Parku Technologicznym na ul. Sulimy 1, poruszonych zostanie wiele bardzo ważnych tematów, wszystkie szczegóły znajdują się na stronie:
DNI PRZEDSIĘBIORCZOŚCI 2022 | EPT (elblag.eu)
W niedzielę, 6 listopada 2022 odbyło się spotkanie pt. „BLIŻEJ DZIECKA – O POTRZEBIE OCHRONY PRAW DZIECI”, które poprowadziła, Pani mgr Elżbieta Skrzypiec - Przewodnicząca Komitetu Ochrony Praw Dziecka oddział w Malborku, na zaproszenie Pani dr Anny Skuzińskiej kierownika kierunku psychologia. Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem, o czym świadczy fakt, iż 113 studentów Wydziału Administracji i Nauk Społecznych z kierunków psychologii, pedagogiki i bezpieczeństwa wewnętrznego wysłuchało prelekcji na temat tego czym są prawa dzieci. Istotność podjętej tematyki spowodowała, że liczba studentów uczestniczących w tym wydarzeniu była tak duża, że na sali zabrakło miejsc siedzących. Spotkanie przebiegało w przyjaznej acz merytorycznej atmosferze, przeplatanej ciekawymi dyskusjami, w trakcie których studenci i obecni wykładowcy prezentowali swoje stanowisko odnosząc się do podejmowanych kwestii. Gorącą dyskusję wywołała kwestia dawania dzieciom klapsa. Innym dyskutowanym zagadnieniem była polemiczność w kwestii czy prawa dzieci stanowią zagrożenie dla praw dorosłych. W trakcie spotkania Pani mgr Elżbieta Skrzypiec przedstawiła genezę powstawania Komitetu Ochrony Praw Dziecka a także przedstawiła problemy, którymi na co dzień zajmują się jego członkowie, jako przykład podając dzieci wymagające pomocy w zakresie zdrowia psychicznego, oraz prawne uwarunkowania praw dzieci.
Z tego miejsca pragniemy podziękować Pani mgr Elżbiecie Skrzypiec za bardzo ciekawe i inspirujące spotkanie ale także naszym wspaniałym Studentom za ich aktywność i chęć dzielenia się własnymi poglądami.
Opracowała
dr Anna Skuzińska
Kierownik kierunku psychologia
Od bieżącego roku akademickiego studenci psychologii mogą korzystać ze świetnie wyposażonej sali focusowej. Sala ta, zawierająca lustro weneckie oraz odpowiednie nagłośnienie może być wykorzystywana zarówno na potrzeby zajęć praktycznych jak i do badań naukowych. To nowość, która podniesie jakość kształcenia i uatrakcyjni zajęcia praktyczne. Na zdjęciach studenci III roku psychologii w trakcie zajęć. Symulacja rozmowy psychologicznej to tylko jedno z możliwych zastosowań sali focusowej.
W dniach 17-19 października 2022 r. dr Izabela Sękowska, wykładowca na kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne wzięła aktywny udział w zorganizowanych na terenie Centrum Konferencyjnego Kuźnia Napoleońska w Paprotni k. Warszawy V Ogólnopolskim Kongresie Naukowo-Techniczny SAFE PLACE 2022 ( https://www.safeplace.edu.pl ).
Pani dr Izabela Sękowska w trakcie swojej prelekcji zaprezentowała temat „Rola wybranych elementów strategii CPTED w zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego mieszkańców Olsztyna na przykładzie wybranych przestępstw”.
Poniżej można zapoznać się z krótkim sprawozdaniem z tego wydarzenia przygotowanym przez Panią doktor.
W V Ogólnopolskim Kongresie Naukowo-Techniczny SAFE PLACE 2022 po raz kolejny kilkuset uczestników reprezentowało instytucje bezpieczeństwa narodowego, sektor ochrony i zabezpieczeń, a także obiekty użyteczności publicznej i infrastrukturę krytyczną, jak również ośrodki naukowe oraz eksperckie. Uczestnicy kongresu brali udział w obradach plenarnych, panelach eksperckich oraz modułach warsztatowych dotyczących ostrzegania
i alarmowania, reagowania na zamachy oraz organizacji bezpieczeństwa w obiektach.
W ramach paneli eksperckich, osoby będące autorytetami w świecie nauki wraz ze specjalistami reprezentującymi prywatne firmy zajmujące się ochroną obiektów na najwyższym poziomie, wymieniali się doświadczeniami oraz podzielili się wiedzą z zakresu swoich kompetencji. Ciekawą formą prowadzonych zajęć były także praktyczne warsztaty z obszaru bezpieczeństwa i reagowania na zamachy. Każdy z uczestników Kongresu został przydzielony do jednej z czterech grup, które cyklicznie (co godzinę) udawały się do kolejnych sal, by brać udział w poszczególnych zajęciach warsztatowych. Obejmowały one pierwszą pomoc w reagowaniu na zamachy, reagowanie na zamachy – wybrane techniki reagowania, bezpieczeństwo wewnętrzne budynków, bezpieczeństwo zewnętrzne budynków. Zajęcia z pierwszej pomocy wymagały aktywnego uczestnictwa przy tamowaniu krwotoków, prowadzenia resuscytacji krążeniowo – oddechowej, zarówno u dorosłych, jak i u niemowląt, zaopatrywania ran i wielu innych ciekawych aspektów obejmujących ratowanie życia ludzkiego. Równie ciekawe były warsztaty z zakresu wybranych technik reagowania na zamachy terrorystyczne. W pierwszej fazie szkolenia specjalista, szkoleniowiec z zakresu obsługi broni palnej, przedstawił kilka modeli broni palnej ze szczególnym naciskiem na obsługę jednostek i bezpieczeństwo związanie z jej użytkowaniem. Następnie, po zapoznaniu się z procedurami sporządzonymi na wypadek ataku terrorystycznego, przystąpiono do części praktycznej. Członkowie jednej z podgrup zostali wyznaczeni do odegrania scenki z udziałem terrorysty. Wzorowo zabezpieczyli miejsce przed dostępem uzbrojonego napastnika, jednak w powietrzu czuć było adrenalinę i napięcie oraz stres związany z niecodzienną sytuacją. Wbrew pozorom zadanie nie było łatwe. Kolejne warsztaty umożliwiły zapoznaniem się z zabezpieczeniami elektronicznymi wewnątrz i na zewnątrz budynków. Ważną rolę naukową wnieśli uczestnicy – prelegenci, którzy podczas swoich licznych wystąpień prezentowali szerokie spektrum zagadnień związanych z bezpieczeństwem, wśród których można wymienić chociażby: zarządzanie bezpieczeństwem obiektu DATA CENTER, zagrożenia infrastruktury krytycznej przez bezzałogowe statki powietrzne, itp. Ja prezentowałam temat: „Rola wybranych elementów strategii CPTED w zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego mieszkańców Olsztyna na przykładzie wybranych przestępstw”.
Udział w Kongresie Safe Place 2022 pozwolił na pogłębienie zdobytej wiedzy i rozszerzenie horyzontów myślowych związanych z bezpieczeństwem kraju oraz najnowszych rozwiązań wzmacniających bezpieczeństwo budynków, które z pewnością ubogacą realizowane zajęcia na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne.
Opracowała
Dr Izabela Sękowska
W dniu 20 października na zaproszenie EBSCO pracownik biblioteki Zyta Wrzos udział wzięła w wydarzeniu Dni EBSCO Polska 2022, które odbyło się w Bibliotece Uniwersytetu Gdańskiego. Podczas wydarzenia przedstawiono sześć prezentacji w tym najnowsze bazy pełnotekstowe w ofercie EBSCO m.in. medyczną - MEDLINE Ultimate oraz kolekcja wiodącej literatury z zakresu pielęgniarstwa - CINHAL Ultimate. Uczestnicy wydarzenia mogli zapoznać się z nowoczesną platformą usług bibliotecznych FOLIO i wyszukiwarką EBSCO Discovery Service. Tematami prezentacji były też prenumerata czasopism i pakiety konsorcyjne, książki elektroniczne EBSCO oraz nowe urządzenie EBSCO eBook Manager ułatwiające przeglądanie zasobów elektronicznych w bibliotece. Partnerem wydarzenia była m.in. firma Jove, której przedstawiciel zaprezentował również swój produkt JoVe Video Platform – bazę, która skupia się na przekazie wiedzy teoretycznej i praktycznej poprzez obraz – m.in. filmy, animacje. Na koniec Panie z działu promocji EBSCO podpowiedziały jak promować zasoby elektroniczne. Podczas wydarzenia organizatorzy nie omieszkali poinformować wszystkich gości o utworzeniu w tym roku nowego kierunku lekarskiego na naszej uczelni.
Zachęcamy do udziału w rekrutacji wszystkich studentów, którzy chcieliby odbyć praktyki za granicą. Program Erasmus+ pozwala na dofinansowanie wyjazdu i realizację praktyk, które mogą być szansą na rozwinięcie przyszłych umiejętności zawodowych.
Rekrutacja ma charakter ciągły i trwa do momentu wyczerpania środków.
Praktyki w ramach Programu Erasmus+ to niepowtarzalna możliwość zdobycia doświadczenia, poprawy swojej sytuacji na rynku pracy oraz nawiązania nowych, międzynarodowych kontaktów. Przypominamy również, że praktykę zrealizowaną w ramach Programu Erasmus+ można zaliczyć jako praktykę obowiązkową w toku studiów.
Miejsce praktyki mogą Państwo wybrać sami, mając na uwadze swój kierunek studiów oraz zainteresowania, pamiętając jednak o międzynarodowym charakterze mobilności.
Osoby zakwalifikowane do programu otrzymują dofinansowanie, mające w założeniu wyrównać różnicę w kosztach utrzymania oraz podróży między Polską a krajami programu.
Stawki obowiązujące w ramach niniejszej rekrutacji można znaleźć tutaj:
https://amisns.edu.pl/erasmus/student/zasady-rekrutacji
Zachęcamy do kontaktu z koordynatorami Programu Erasmus+:
Olga Reva
Tomasz Mendrek
+48 451 177 575
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych
82-300 Elbląg, ul. Lotnicza 2