Format B5, Objętość 550 stron,
Oprawa sztywna, szyta,
ISBN:978-83-89113-18-X
Wydawnictwo EUH-E
Opis książki
Przełom drugiego i trzeciego tysiąclecia wyzwala refleksje nad różnymi obszarami życia człowieka, jego jakością, wyzwaniami, ale także zagrożeniami. Jaki będzie człowiek w trzecim tysiącleciu? Odpowiedź na to pytanie stanowi wyzwanie dla umysłu, wyobraźni osób zajmujących się profesjonalnie wspomaganiem rozwoju człowieka, kreujących rzeczywistość edukacyjną, społeczną, zdrowotną, gospodarczą i polityczną.
Referaty prezentowane w tym obszernym drugim tomie serii stanowią pokłosie ogólnopolskiej konferencji „Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia: zagrożenia i wyzwania”, zorganizowanej przez Elbląską Uczelnię Humanistyczno-Ekonomiczną w maju 2006 roku. Znajdują się tutaj prace zarówno o charakterze teoretycznym, jak i empirycznym dotyczące bezpośrednio lub pośrednio problematyki zagrożeń i wyzwań związanych z życiem współczesnego człowieka. Wśród poruszanych tematów znajdują się m.in. działania militarne na rzecz wsparcia pokoju, nauki cybernetyczne, informatyczne oraz systemowe w rękach człowieka, mroczne oblicza sportu, koncepcje edukacji emocjonalnej, narkotyki w kulturze dawnej i dziś, mobbing w miejscu pracy, stres, bezrobocie, wizja starości.
Elbląska uczelnia przez wydanie II tomu (i następnych) chce dołożyć „swoją cegiełkę” do dyskusji na temat zagrożeń i wyzwań współczesnego człowieka. Każda refleksja naukowa mająca na celu burzenie barier, czy prowadząca do zapobiegania nowym jest zasadna i ona właśnie przyświeca powstaniu tej książki.
Wprowadzenie
Część I
Zagrożenia i wyzwania współczesnego człowieka z perspektywy interdyscyplinarnej
Part I
Threats and Challenges in the Line of Contemporary Man from the Interdisciplinary Perspective
Działania na rzecz wsparcia pokoju
Człowiek w pierwszym stuleciu trzeciego tysiąclecia w perspektywie nauk cybernetycznych, informatycznych i systemowych
Perspektywy i zagrożenia najnowszych odkryć medycznych w zakresie modelowania genetycznego na progu trzeciego tysiąclecia
Ubi bene, ibi patria, czyli o współczesnym człowieku poszukującym dobrego miejsca do życia
Socjalizacja prawna w społeczeństwie szybkich zmian
Współczesne psychologiczne podejście ujmowania przywództwa
Mroczne oblicza sportu. Problemy agresji, dopingu i komercjalizacji sportu XXI wieku
Część II
Problemy współczesnej edukacji: zagrożenia i wyzwania
Part II
Problems of Contemporary Education: Threats and Challenges
Nauki społeczne: standardy kształcenia uniwersyteckiego a wymagania praktyki społecznej
Ile technologii w kształceniu?
Wychowanie do wartości współczesnego świata
Przykład niezwykłego etosu pedagogicznego
Znaczenie czynnika ludzkiego w świadczeniu usług edukacyjnych
Koncepcja edukacji emocjonalnej – utopia czy pilna konieczność współczesnej szkoły?
Część III
Zdrowie i rozwój człowieka: prewencja, wspomaganie, zagrożenia
Part III
The Health and Development of Man: Prevention, Support, Threats
Zwlekanie z badaniem diagnostycznym jako mechanizm ucieczki przed zagrożeniem
Komunikacja w rodzinie jako uwarunkowanie jakości życia
Podejście systemowe w rozwiązywaniu problemów psychologicznych
Współczesne problemy diagnostyczne w praktyce neuropsychologicznej na przykładzie uszkodzeń móżdżku
Narkotyki w kulturze dawnej i dziś
Mobbing w miejscu pracy: zagrożenie dla jednostki i wyzwanie dla społeczności
Bezrobocie w kontekście zmian na rynku pracy u progu XXI wieku
Umiejętności proaktywnego radzenia sobie ze stresem a stopień zaangażowania w używanie alkoholu
Wizje starości czterdziestoletnich kobiet
Style radzenia sobie ze stresem u sportowców i osób nieuprawiających sportu
Część IV
Młodzież w świecie zagrożeń i wyzwań
Part IV
Adolescents in the World of Threats and Challenges
Oczekiwania młodzieży uczącej się wobec możliwości rozwiązania problemów globalnych
Człowiek sprawiedliwy
Poczucie umiejscowienia kontroli a preferowane przez młodzież strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach społecznych
Gimnazjaliści wobec zmian na rynku pracy
Odrzucić, odebrać, odpisać...czyli magia telefonu komórkowego – cz. I
Odrzucić, odebrać, odpisać...czyli magia telefonu komórkowego – cz. II
Słuchanie muzyki we współczesnej edukacji muzycznej – zagrożenia i wyzwania
Przejawy demoralizacji i niedostosowania społecznego nieletnich dziewcząt
Przyczyny przestępczości nieletnich w percepcji młodzieży szkół ponadpodstawowych
Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych
82-300 Elbląg, ul. Lotnicza 2