red. Mieczysław Plopa
Format B5, Objętość 456 stron,
Wydanie I, Kraków 2009
Oprawa sztywna, szyta,
ISBN:978-83-7587-136-4
Wydawnictwo EUH-E
Opis książki
Intencją powstania publikacji było kontynuowanie dyskusji interdyscyplinarnej nad współczesną rzeczywistością, różnymi obszarami życia człowieka (perspektywa filozoficzna, psychologiczna, pedagogiczna, prawna, zdrowotna, etyczna, biologiczna), jego jakością, wyzwaniami, zagrożeniami, które można ujmować z perspektywy nie tylko trwania, ale także przetrwania.
Książka składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym zasygnalizowano problem z perspektywy interdyscyplinarnej. Poruszono tutaj zagadnienia dotyczące inteligencji emocjonalnej, głębszych analiz statystycznych w naukach społecznych, „społeczeństwa twórców kultury”, błędów człowieka w aspekcie kultury, cywilizacji, zrównoważonego rozwoju, dynamiki i świata wartości, moralności i stosunku do ojczyzny młodych emigrantów zarobkowych. Kolejne rozdziały koncentrują się na problematyce edukacyjnej, zdrowia, rozwoju człowieka oraz zagadnieniach związanych z wychowaniem młodego pokolenia.
Adresatami publikacji może być szerokie grono czytelników o dużym poziomie wrażliwości społecznej, nauczyciele akademiccy różnych specjalności oraz studenci. Ze względu na poruszane zagadnienia (m.in. emigracja zarobkowa młodych Polaków, jakość społecznego środowiska pracy w instytucjach administracji publicznej, rynek pracy, bezrobocie, wypalenie zawodowe) książką powinien zainteresować się świat polityki.
Wprowadzenie
Introduction
Część I
Zagrożenia i wyzwania w życiu współczesnego człowieka z perspektywy interdyscyplinarnej
Part I
Threats and Challenges in The Life of Contemporary Manfrom The Interdysciplinary Perspective
Jan Rostowski
Neuropsychologiczne podstawy wyodrębnienia emocjonalnej inteligencji
Neurological Basis for the Distinguishing of Emotional Intelligence
Makarowski Ryszard, Karol Karasiewicz, Katarzyna Guzińska, Izabela Wigebom
O potrzebie głębszych analiz statystycznych w naukach społecznych
Statistic Analysis in Social Sciences
Adriana Barska
Koncepcja „społeczeństwa twórców kultury” Andrzeja Nowickiego
Andrzej Nowicki’s Concept of the Community of Culture Creations
Paweł Nierodka
Kultura, cywilizacja – zawinione błędy człowieka?
Culture, Civilization – Culpable Mistakes of a Man?
Tomasz Bojar-Fijałkowski, Wojciech Plopa
Zrównoważony rozwój – filozofia, która stała się prawem
Balanced Development – Philosophy that Became Law
Agnieszka Lenartowicz-Podbielska
Dynamika i świat wartości
Dynamics and the Word of Values
Elżbieta Anna Czapka
Zmiana moralności młodych polskich emigrantów zarobkowych
Change in the Morals of Young Polish Labour Emigrants
Marek Butrym
Stosunek polskich migrantów zarobkowych do ojczyzny
Polish Labour Emigrants Attitude to Their Motherland
Część II
Problemy współczesnej edukacji i pracy w życiu człowieka: zagrożenia i wyzwania
Part II
Problems of Contemporary Education and Workin Human Life Threats and Challenges
Bolesław Niemierko
Dydaktyka jako wspomaganie rozwoju ucznia
Instructional Theory as an Aid to Student Development
Kamila Kasińska
Koncepcja edukacji emocjonalnej – utopia czy pilna konieczność współczesnej szkoły?
The Concept of Emotional Education – Utopia or Urgent Necessity of the Contemporary School?
Izabela Seredocha
Kompleksowe zarządzanie jakością w szkole – na przykładzie miasta Elbląg
Comprehensive Quality Management at School – the Example of the Elbląg City
Anna Skuzińska
Jakość społecznego środowiska pracy w instytucjach administracji publicznej
The Quality of Social Work Environment in Public Administration
Zofia Szymanek
Rynek pracy a motywacja do działania ludzi młodych
Labour Market vs Young People’s Motivation to Work
Monika Miedzik
Mobbing – charakterystyka zjawiska na podstawie badań własnych
Mobbing – Own Research-based Description of the Phenomenon
Elżbieta Szutowicz-Rozwadowska
Kompetencje pracowników instytucji rynku pracy w świetle przeciwdziałania zjawisku bezrobocia
Competences of Employees of Labour Market Institutions in the Light of Unemployment Prevention
Kijowska Iwona
Wypalenie zawodowe w percepcji studentów kierunków pedagogicznych
The Professional Burnout in the Perception of Students of Pedagogical Lines of Studies
Część III
Współczesna rodzina w świetle zagrożeń i wyzwań
Part III
Contemporary Family in The Light of Threats and Challenges
Mieczysław Plopa
Rodzina u progu trzeciego tysiąclecia: perspektywa badań
Family on the Verte of the Third Millenium: Research Perspective
Andrzej W. Janke
Zagrożenia socjalizacji i wychowania we współczesnej rodzinie polskiej
Aspekt socjopedagogiczny
Threats to the Social Education in the Contemporary Polish Family
Sociopedagogical Perspective
Kalus Alicja
Adopcyjny system rodzinny a postawy rodzicielskie
The Adoptive Family System and Parental Attitudes
Teresa Zajdlic-Plopa
Z badań nad percepcją swojego małżeństwa przez partnerki rozwodzące się
On the Perception of Marriage on the Part of Divorced Women
Urszula Sokal
Pełnienie roli rodzica we współczesnej rodzinie
How the Parent’s Role is Fulfilled in the Modern Family Anna Więcławska
Problemy współczesnego ojcostwa
The Problems of Contemporary Fatherhood
Magdalena Kaczorowska-Kraj
Relacje rodzinne a empatia młodzieży
Family Relationships vs. Youth Empathy
Alicja Skowrońska-Zbierzchowska
Przyczyny wczesnego rodzicielstwa niepełnoletnich dziewcząt i chłopców
Causes of Early Parenthood of Teenage Girls and Boys
Część IV
Zdrowie i rozwój człowieka: prewencja, wspomaganie, zagrożenia
Part IV
The Health and Development of Man: Prevention, Support, Threats
Bernhard Brugger
Różne wzory modeli zdrowia i chorób na przykładzie zaburzeń depresyjnych
Different Examples of Health Models and Illnesses Exemplified with Depressive
Dominika Kurpiel
Skłonność do zachowań depresyjnych u osób dorosłych z mózgowym porażeniem dziecięcym o różnym zakresie niepełnosprawności
Propensity for Depressive Symptoms of Behaviour the Individuals with Cerebral Palsy (CP)
Joanna Kijowska-Lasek
Kynoterapia jako metoda wspomagająca rewalidację dzieci niepełnosprawnych intelektualnie na przykładzie pracy z dzieckiem autystycznym
Cynological Therapy as a Supporting Method of Rehabilitation of Mentally Handicapped Children on the Example of Work with an Autistic Child
Marta Agata Witkowska
Apraksja konstrukcyjna u osób po udarze prawej półkuli mózgu
Constructional Apraxia in Patiens after Right Hemisphere Stroke
Aleksandra Nowakowska
Poziom kompetencji społecznych osób bezdomnych
Social Competence among the Homeless
Michał Kubiak
Problem bezdomności z perspektywy polityki społecznej na przykładzie województwa pomorskiego
The Problem of Homelessness from the Perspective of Social Policy on the Base of Pomorania Province
Beata Hoffmann
Zmiany obyczajowości młodzieży a problem uzależnienia od narkotyków
Changes in the Youth Morals and the Problem of Drug Dependence
Maria Kaźmierczak, Dagmara Budnik
Cechy osobowościowo-temperamentalne a aktywność społeczna młodzieży
Dispositional Traits and Social Activity of Youngsters
Irena Sorokosz
Ocena ryzyka i podejmowanie zachowań ryzykownych a podmiotowe cechy młodzieży licealnej
Risk Estimation and the Undertaking of Risky Behaviour in Reference to Personality Features of Teenagers
Marzena Sobczak
Poziom asertywności studentów Wydziału Nauk o Zdrowiu
Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej. Doniesienie z badań
The Reports on the Level of Assertiveness among the Students of Faculty of Health Science at Elbląg University of Humanities and Economy
Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych
82-300 Elbląg, ul. Lotnicza 2