Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia. Zagrożenia i wyzwania
TOM 4
red. Mieczysław Plopa
Format B5, Objętość 551 stron,
Oprawa sztywna, szyta,
ISBN:978 83-89113-43-6
Wydawnictwo EUH-E
Opis książki
Polecamy i prezentujemy kolejny tom „Człowieka u progu trzeciego tysiąclecia. Zagrożenia i wyzwania” powstały na bazie czwartej już Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej zorganizowanej przez Elbląską Uczelnię Humanistyczno-Ekonomiczną.
W prezentowanym tomie można przeczytać liczne dyskusje i komentarze do zamieszczonych referatów naukowych w których autorzy zmierzają do pogłębienia świadomości społecznej w odniesieniu do autentycznych wartości związanych z jakością ludzkiego życia. Są to prace o charakterze teoretycznym i empirycznym dotyczące bezpośrednio lub pośrednio problematyki zagrożeń i wyzwań związanych z życiem współczesnego człowieka. W czwartym już tomie serii, wybrane problemy zdrowia i pracy w kontekście zagrożeń i wyzwań, jakie stwarza świat, pokazano, że nie jest to praca systematyzująca wiedzę na temat zagrożeń i wyzwań. Jest to praca pokazująca jak szeroka jest perspektywa dyskusji w obszarze związanym z jakością życia człowieka będącego w równych fazach rozwoju, a zarazem uwikłanego w trudny do ogarnięcia kontekst biologiczny, historyczny, kulturowy, ekonomiczny i społeczno-psychologiczny.
Elbląska Uczelnia, wydając kolejny tom pokonferencyjny, chce dołożyć „swoją cegiełkę” do tak koniecznej dzisiaj dyskusji przedstawicieli różnych dyscyplin nauki, która ma wskazywać na to, co sprzyja, a co zagraża rozwojowi człowieka na początku zarówno nowego stulecia, jak i tysiąclecia.
Przesłaniem wydawanych tomów pokonferencyjnych jest myśl, że każda refleksja naukowa nad burzeniem barier ograniczających człowiekowi dążenie do dobra, mądrości, piękna i miłości prowadzi do humanizacji naszego życia, a zatem do bezpiecznego trwania i refleksyjnego, twórczego rozwoju. Globalny kryzys ekonomiczny mający niepodważalny wpływ na jakość naszego życia i stwarzający zagrożenia dla realizacji wyższych wartości uzasadnia konieczność integracji wysiłków ludzi nauki, aby przypominać nam wszystkim, że groźba alienacji człowieka od swojej natury jest ciągle aktualna, tak jak aktualne są treści trzech poprzednich i niniejszego tomu Człowieka u progu trzeciego tysiąclecia.
Spis treści
Wprowadzenie
Introduction
Część I
Zagrożenia i wyzwania w życiu współczesnego człowieka z perspektywy interdyscyplinarnej
Part I
Threats and Challenges in the Life of Contemporary Man from the Interdysciplinary Perspective
Krzysztof Kalka
Miłość i jej znaki z perspektywy filozofii
Love and Its Signs From the Perspective of Philosophy
Paweł Nierodka
Problem odpowiedzialności współczesnego człowieka w świetle globalizacji kultury i globalizacji techniki
The Problem of Modern Man’s Responsibility in the Light of Globalization of Culture and Technology
Jan Jacek Pączkowski
Zagrożenia i wyzwania człowieka cywilizacji zachodniej
Threats and Challenges of the West Human Civilization
Tomasz Bojar-Fijałkowski, Wojciech Plopa
Zasady prawa na przykładzie ochrony środowiska
Między prawem, ekonomią a filozofią
Principles of the Law on the Example of Environmental Protection –
Between Law, Economics and Philosophy
Iwona Dudzik
Ekofilozofia jako podstawa nowego stylu myślenia wobec wyzwań
i zagrożeń współczesności. Kilka uwag na temat filmu Baraka Rona Fricke’a
Eco-philosophy as the Basis For a New Way of Thinking in the Face of Challenges
and Threats of the Present Times. A Few Remarks on Ron Fricke’s Film Baraka
Barbara Kiereś
Filozofia u podstaw pedagogiki
Philosophy at Bases of Pedagogy
Anna Strzeżyńska
Struktura i funkcjonowanie hierarchii wartości człowieka ponowoczesnego
The Structure and Functionality of a Postmodern Man’s Value System
Anita Zbieg, Błażej Żak
Czy funkcja powiadomień w e-społecznościach ma wpływ na interakcje międzyludzkie?
Notifications Feature as an Interaction Mediator Within Internet Communities
Anetta Roszak-Cyrson
Przeszłość i Teraźniejszość – dylematy chrześcijańskie wobec wyzwań współczesności
Past and Present Dilemmas to Face the Challenges of Contemporary Christian
Część II
Problemy współczesnej edukacji w życiu człowieka:
zagrożenia i wyzwania
Part II
Problems of Contemporary Education in Human Life:
Threats and Challenges
Bolesław Niemierko
Nowe horyzonty diagnostyki edukacyjnej: analiza rosnącego wpływu nauk ekonomicznych
New Horizons to Educational Diagnostics: On the Growing Influence of Economics
Stanisław Walukiewicz
Kapitał ludzki i społeczny jako wyzwanie dla edukacji
Human and Social Capital in Education as a New Challenge
Piotr Magier
Wychowanie patriotyczne jako przedmiot dyskusji pedagogicznych
Uwagi metaprzedmiotowe w kontekście pedagogiki rodziny
Patriotic Education as the Subject of Pedagogical Discussions
Metasubject Comments in the Context of Pedagogy of the Family
Marzanna Tyburska
Doskonalenie zawodowe nauczycieli. Polska na tlemiędzynarodowym
Teachers’ Professional Development. The Place of Poland on the International Background
Adrianna Klimas
Etyka w zawodzie nauczyciela
Ethics in the Teaching Career
Izabela Seredocha
Edukacja dla innowacyjności – na przykładzie miasta Elbląg
Education for Innovativeness – on the Example of the City of Elblag
Irena Sorokosz
Radzenie sobie ze stresem studiowania w aspekcie zasobów osobistych
Coping with Study-related Stress in the Aspect of Personal Resources
Marta Jacyno
Masakra na szklanym ekranie – czyli o zgubnym wpływie telewizji na zachowania dzieci raz jeszcze...
Massacre on the Glass Screen – That is, the Pernicious Influence of Television on Children’s Behavior Once Again...
Dorota Młyńska
Edukacja seksualna w szkole – szansa, wyzwanie czy zagrożenie?
Sexuality Education at the School – the Chance, Challenge or Threat?
Barbara Piątkowska
Wałbrzyscy licealiści u progu dojrzałości. Komunikat z badań
High School Students of Walbrzych on the Threshold of Maturity
Communication From the Study
Część III
Współczesna rodzina w świetle zagrożeń i wyzwań
Part III
Contemporary Family in the Light of Threats and Challenges
Mieczysław Plopa, Teresa Zajdlic-Plopa
Dylematy i wyzwania w badaniach nad współczesną rodziną
Dilemmas and Challenges in Studies on Contemporary Families
Andrzej W. Janke
Pedagogika wobec rodzinności człowieka
Pedagogiczna orientacja familiologiczna na początku XXI wieku
Pedagogy Towards Familial Aspects of Life. Pedagogical Family-Centered Orientation
at the Beginning of XXI Century
-02 12:50:46
Valéria Hrtánková
Człowiek i rodzina chrześcijańska w XXI wieku – niebezpieczeństwa i wyzwania
Christian Family in XXI Century – Threats and Challenges
Joanna Nowak
Więź i kontrola między rodzeństwem
The Bond Between the Siblings and the Control
Część IV
Zdrowie, praca i rozwój człowieka:
prewencja, wspomaganie, zagrożenia
Part IV
The Health, Work and Development of Man:
Prevention, Support, Threats
Zbigniew Lew-Starowicz
Przyszłość seksualności człowieka
The Future of Human Sexuality
Beata Hoffmann
Uzależnienie od hazardu w świetle teorii i badań
Gambling in Light of Theory and Research
Paweł Janukowicz
Bezrobocie długotrwałe i jego skutki
Long-term Unemployment and Its Consequences
Anna Skuzińska
„Czy jesteś mobbingowany? – Ja? Nie, skądże!”
Podobieństwa i różnice między osobami mobbingowanymi przyznającymi
i nieprzyznającymi się do doświadczania mobbingu w pracy
„Are You Being Bullied? – Me? But of Course Not!”
Similarities and Differences Between Bullied People Self-Labeling Themselves
as Bullied at Work and Those Refusing to Self-Label Themselves as Bullied
Weronika Dziedzic
Cyberbullying – współczesna forma przem
Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych
82-300 Elbląg, ul. Lotnicza 2